Tijd is een luxe die we gisteren hadden.
Ben je in controle of hol je achter de feiten aan? In een crisis is tijd een luxe die we gisteren hadden. De eerste 15 minuten kunnen een organisatie maken of breken. En ook jouw reputatie. Met Risk Management ben je voorbereid op bekende risico's. Maar wat nu als er iets totaal onverwachts gebeurd?
TIJDIG INVESTEREN OF KOSTBAAR HERSTELLEN?
Hadden we maar dit, of hadden we maar dat. Achteraf gezien willen we een situatie vaak anders aanpakken. Het is altijd goedkoper om te zorgen dat je goed voorbereid bent in plaats van de hoge kosten waar je achteraf mee geconfronteerd wordt.
"NEVER WASTE A GOOD CRISIS"
Mocht je toch onverhoopt door het stof moeten, dan kun je de situatie in ieder geval nog gebruiken om er wat van te leren. Leer, plan en oefen steeds opnieuw door een crisis te simuleren. Dat is waarom Risk Management noodzakelijk is voor de continuïteit van een bedrijf. Te vaak zien we dat bedrijven niet of onvoldoende zijn voorbereid op onverwachte gebeurtenissen.
WE GAAN 'NEXT LEVEL'
Het beste is natuurlijk om een crisis te vermijden door hem voor te zijn. Met Risk Management kom je dan een heel eind. Maar regelmatig komen bedrijven oog in oog te staan met iets totaal onverwachts. Iets wat zelfs met Risk Management niet te voorspellen is. Daarbij stellen we een kritische vraag: Kan je wel voorbereid zijn op onverwachte gebeurtenissen?
Het antwoord is: JA. Bedrijven kunnen zich veel beter voorbereiden op onverwachtse gebeurtenissen dan gedacht wordt. Een soort ‘Next Level’ in Risk Management. Hiermee kan een organisatie écht voorbereid en écht weerbaar zijn. Zelfs voor crisissen die zo onwaarschijnlijk zijn dat we er eigenlijk niet eens aan willen denken.
MET ONZE KOP IN HET ZAND
Eerlijk is eerlijk, soms lijken we een beetje op struisvogels. Het zit in onze natuur om regelmatig onze kop in het zand te steken. Niet te willen inzien welke donkere wolken zich boven ons vormen. Vaak omdat we onwaarschijnlijke dreigingen niet serieus willen nemen. En al helemaal niet als ze nooit eerder zijn voorgekomen. Misschien helpt het om je te realiseren dat in bedreigingen ook kansen zitten. Je moet er alleen voor openstaan. Je moet het willen zien.
IEDERE CRISIS IS UNIEK
De tijd om te reageren na een heftige gebeurtenis is afhankelijk per sector en per beroep. Des te meer er op het spel staat des te korter je de tijd hebt om te reageren. Een vliegtuig dat op 1 kilometer hoogte een motorstoring krijgt raakt na 3 minuten de grond. Het enige dat de piloot kan helpen is een plan en training in het maken van noodlandingen. En dat betekent oefenen, heel veel oefenen. Het interessante hiervan is dat je niet alleen gaat voorbereiden op iets wat je verwacht dat er gaat gebeuren [Risk Management], je kijkt verder: je bereidt je voor om te overleven. Om niet te crashen. En dat is precies Risk Management Next Level.
HOE BEREID JE JE VOOR OP EEN UNIEKE CRISIS?
Met Risk Management win je meer tijd in het geval van een crisis. Omdat getraind personeel direct zal weten wat er gedaan moet worden. In elke situatie. En dat levert tijd op. En in een crisis is tijd een luxe, want ieder moment telt: de juiste beslissing op het juiste moment kan je bedrijf redden. Niet wachten op een crisis manager maar direct de juiste beslissingen nemen. Kortom; het vliegtuig veilig aan de grond zetten.
WAT IS RELEVANT EN WAT NIET?
Erg belangrijk hierbij is de verwerking van informatie. In een crisis krijg je als management massa’s aan informatie binnen. En wat is dan relevant, en wat niet? Dit is dan ook een belangrijk speerpunt binnen Risk Management Next Level; oefenen hoe, wanneer en wie communiceert. Risk Management is investeren in snel herstellen en in blijven bestaan. Wat er ook gebeurd.
INVESTEREN IN IETS WAT MISSCHIEN NOOIT GEBEURD...
Een lastige overweging inderdaad. Waarom paraplu’s kopen als de zon schijnt?
Toch levert investeren in Risk Management Next Level ook een direct en belangrijk voordeel op. Het levert namelijk inzichten in verspillende arbeidsprocessen en procedures. Vaak doen we dingen zonder dat we nog weten waarom. We bewandelen ingesleten paden, terwijl er vaak kortere routes zijn.
Innovatie vindt daar plaats waar geen regels gelden. Dus gebruik de tijd die je vandaag hebt om jezelf voor te bereiden. Het is ten slotte een luxe.