Cyber Security

Essentiële maatregelen voor de beveiliging van jouw telefoniesystemen.

Geschreven door Sample HubSpot User | Sep 18, 2024 12:47:08 PM

 

Door de toenemende dreiging en nieuwe manieren waarmee cybercriminelen toegang proberen te verkrijgen tot waardevolle data, is het als bedrijf nog nooit zo belangrijk geweest om een gedegen securitymatrix ingericht te hebben. Ook bij het opzetten van telefoniesystemen is het waarborgen van de veiligheid een groot goed. In dit blog behandelen we enkele essentiële maatregelen die organisaties kunnen implementeren om hun telefoniesystemen te beschermen tegen diverse bedreigingen en aanvallen.

Versleuteling van gesprekken
Eén van de belangrijkste strategieën is het versleutelen van gesprekken. Met behulp van end-to-end encryptie, worden tekstberichtgesprekken afgeschermd voor onbevoegden en zijn ze dus alleen leesbaar voor de betrokken partijen. Voor zakelijke tekstberichtgesprekken is dit van groot belang, omdat hier regelmatig gevoelige informatie in gedeeld wordt die niet voor iedereen inzichtelijk mag zijn.

VoIP Security
Voice over IP (VoIP) is een populaire technologie voor telefonie via het internet, die specifieke beveiligingsmaatregelen vereist. Het gebruik van Transport Layer Security (TLS) voor het versleutelen van SIP-verkeer, en Secure Real-time Transport Protocol (SRTP) voor het versleutelen van stemgegevens, zijn essentieel. Bovendien bieden firewalls en Session Border Controllers (SBC's) bescherming tegen aanvallen zoals Denial of Service (DoS). Zorg er dus voor dat er voldoende beveiligingslagen ingericht zijn wanneer zakelijke communicatie verloopt via het internet.

Authenticatie en toegangscontrole
Sterke authenticatie- en toegangscontrolemechanismen zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat alleen geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot het telefoonsysteem. Er zijn twee grote vormen van toegangscontrole:

  • Tweefactorauthenticatie (2FA): Voegt een extra beveiligingslaag toe door zowel iets dat de gebruiker weet (wachtwoord) als iets dat de gebruiker heeft (telefoon of token) te vereisen.
  • Role-based Access Control (RBAC): Verleent toegang op basis van de rol van de gebruiker binnen de organisatie.

Door bovenstaande toegangscontroles in te richten, creëer je een gelaagde beveiligingsstructuur waarmee een organisatie hard stijgt in haar cyberweerbaarheid.

Monitoring en logging
Het continu monitoren en loggen van telefonie-activiteiten helpt bij het detecteren van ongebruikelijke of verdachte activiteiten. Deze loggegevens zijn ook waardevol voor forensisch onderzoek na een beveiligingsincident. Zorg dus dat er systemen draaien die je op de hoogte houden van potentiële dreigingen, zodat je deze voor kan zijn.

Beveiliging van mobiele apparaten
Omdat veel telefonische communicatie via mobiele apparaten plaatsvindt, is het van belang om deze apparaten te beveiligen. Twee belangrijke beveiligingsmaatregelen zijn:

  • Mobile Device Management (MDM): Dwingt beveiligingsbeleid en instellingen op mobiele apparaten af.
  • Virtual Private Network (VPN): Zorgt voor veilige communicatie wanneer mobiele apparaten verbinding maken met bedrijfsnetwerken.

Bewustwording en training
Maar niet enkel software moeten onderdeel uitmaken van de securitymatrix. Ook training en bewustwording van medewerkers over de risico's en beste praktijken op het gebied van telefonie en cybersecurity is essentieel. Aangezien menselijke fouten één van de grootste redenen zijn dat cybercriminelen gevoelige informatie weten te bemachtigen, is het van belang om dit risico te verkleinen.

Regelmatige beveiligingsaudits
Om ervoor te zorgen dat alle cybersecurity maatregelen naar behoren werken, is het uitvoeren van regelmatige beveiligingsaudits en penetratietests op het telefoonsysteem geen overbodige luxe. Hiermee kunnen kwetsbaarheden op tijd geïdentificeerd en verholpen worden. 

De securitymatrix voor optimale cyberweerbaarheid bestaat dus uit een mix van software- en beleidsmaatregelen. Door deze maatregelen gezamenlijk toe te passen, kun je de integriteit en veiligheid van je telefoniesystemen waarborgen en de kans op beveiligingsincidenten aanzienlijk verkleinen.