Digitale bedreigingen vormen een dagelijkse realiteit, ook in de zorgsector. Zorginstellingen worden geconfronteerd met grote uitdagingen, zoals een groeiende vraag naar zorg, een tekort aan zorgpersoneel en de noodzaak om IT-systemen up-to-date te houden met bijbehorende veiligheidsmaatregelen.
Hoe kunnen zorginstellingen ervoor zorgen dat hun medewerkers hun kostbare tijd kunnen besteden aan cruciale zorg, zonder dat dit ten koste gaat van de IT-afdeling en de cybersecurity van de instelling? In dit blog bespreken we de vier meest voorkomende cybersecurity-uitdagingen op de IT-afdeling van zorginstellingen.
Uitdaging 1: Het consistent beschermen van patiëntgegevens
Zorgorganisaties verwerken veel privacygevoelige gegevens die interessant zijn voor hackers. Met de toenemende administratieve taken en het verlenen van zorg op afstand is er ook een groter gebruik van internet en de cloud. De uitdaging is om de privacy van medische gegevens te waarborgen, vooral sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming [AVG].
Medische gegevens worden steeds vaker via netwerken verzonden, wat zorgvuldige authenticatie en veilig transport vereist. Zorgorganisaties blijven verantwoordelijk voor deze medische gegevens, inclusief de beveiliging van de opslag ervan. Het is cruciaal om te weten waar de gegevens zich, ook fysiek, bevinden en hoe ze worden beveiligd. Het naleven van wetten, regels en voorschriften rust vaak op de schouders van de IT-afdeling.
Uitdaging 2: Het vinden van een balans tussen gebruiksgemak en veiligheid
Het inloggen op zorgsystemen wordt steeds complexer, van regelmatig opnieuw inloggen, tot het kiezen van nieuwe veilige wachtwoorden om privacygevoelige gegevens te beschermen. Toepassingen zoals twee-factor-authenticatie [2FA] en regelmatig wachtwoorden wijzigen vergen niet alleen meer tijd van het zorgpersoneel, maar leiden ook tot veel vragen.
De groeiende complexiteit van authenticatie in een toenemend aantal systemen heeft ook gevolgen voor medewerkers van de IT-afdeling, die constant worden gebeld met vragen als; "Hoe log ik in?", "Wat moet ik doen als ik mijn 2FA-apparaat niet bij me heb?" en "Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?". Naast het ondersteunen van het zorgpersoneel met deze vragen, blijft de IT-afdeling verantwoordelijk voor de beveiliging van gevoelige gegevens.
Uitdaging 3: Het omgaan met personeelsschaarste
De derde uitdaging richt zich op het tekort aan personeel. In de zorg is er niet alleen een gebrek aan zorgpersoneel, maar lijkt er ook een tekort aan IT-personeel te ontstaan. Het gebrek aan personeel op de IT-afdeling belemmert niet alleen innovatie en groei, maar maakt het takenpakket binnen de zorgsector ook groter en complexer, vooral op het gebied van cybersecurity.
Uitdaging 4: Het omgaan met beperkte budgetten
Naast personeelstekorten is er in de zorgsector ook sprake van beperkte budgetten. Het verdelen van het beschikbare budget is vaak een afweging tussen innovatie in de zorgverlening en de innovatie van IT-systemen. Aandacht en investeringen in cybersecurity zijn echter noodzakelijk. Naast het op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, e-health, domotica en het Internet of Medical Things [IoMT], hebben IT-afdelingen ook de nodige investeringen nodig om zorgverleners veilig te laten werken en het risico op cyberaanvallen te verkleinen.
Hoe kan Cubics helpen?
Cubics kan helpen bij het opzetten van een veilige digitale infrastructuur als solide basis. Onze cybersecurity oplossingen zijn schaalbaar en kunnen afgestemd worden op de specifieke situatie van jouw [zorg]instelling. Dus ook met een beperkt budget zorgen wij voor optimale bescherming waarmee je voldoet aan de regels en wetgeving.